8.1.11

mak pesan kawan dengan budak baik je...?

ramai mak ayah pesan kat anak2 jangan berkawan dengan budak yg perangai nakal2..
ramai mak ayah pesan kalau nak berkawan, kawan dengan budak yang perangai baik2 je..


kawan ni pengaruh yang kuat dalam hidup kite..
budak2 paling mudah terpengaruh dengan kawan2..
lagi2 budak sekolah sbb kebanyakan masa terluang dgn kawan..
dan mereka masih belum matang berfikir..


kalau berkawan dengan kaki rokok, mereka pun mula merokok..
kalau berkawan dengan kaki gaduh, mereka pun berani bergaduh..
kalau berkawan dengan kaki rempit, mereka pun gemar merempit..
kalau berkawan dengan kaki ngumpat, mereka pun turut mengumpat..
kalau berkawan dengan kaki curi, mereka pun belajar mencuri..
tapi tak semua macam tu kan....

kononkanlah anak mereka tak berapa nak baik, nakal skit la senang cite..
anak dia nak ikut pesan mak ayah, mereka pun cari kawan yg baik2..
yg budak baik ni pun dengar pesan mak ayah jangan kawan dengan budak nakal2..
so, yg baik taknak kawan yg nakal..
kalau yg baik2 taknak kawan dgn yg nakal2..
sape nak kawan dengan yg nakal..
yg nakal pun cari kawan lain..
yg nak terima diorang cume yg geng nakal2 je..
makanya, mereka pun semakin nakal..
haha..belitttt..


so kalau yg baik2 tu jangan terlalu memilih kawan..
kalau ade kawan yg tak berape nak baik nak berkawan jgn tolak..
mungkin die nak mengubah diri..
dan yg baik2 perlu la memberikan sokongan..


cumenye kalau yg nakal2 ni nk berkwan sbb ajak jadi nakal..
jangan la ikut pulak..


same la kalau yg pandai2..
jangan la memilih nak kawan dengan yg pandai je..
yg tak berapa nak pandai dan malas belajar diorang taknak kawan..
yg kurang pandai dan malas takde kawan taw..hehe~


so, yg mak ayah kalau nak pesan kt anak2..
pesan macam ni..
jangan pilih kawan, kawan je dengan semua orang..
tapi kalau ade kawan ajak wat mende tak elok jangan ikut tw..


apa kata anda....?


huhu~

ni entri yg tetibe terlintas di minda..;p


1 comment:

zaty luvlianncezzz said...

kawan x de la salah 100%..ada gk yg kawan ngn owg 'jahat' sket tp dy steady je..
tp better cr owg baek2 lah kn :)