8.11.10

ujian hidup..

KENAPA KITA DIUJI ? 

" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " 

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3 

KENAPA KITA TIDAK DAPAT APA YANG KITA IDAM-IDAMKAN ? 

" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " 

-Surah Al-Baqarah ayat 216 

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ? 

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 

-Surah Al-Baqarah ayat 286 

RASA KECEWA ?

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " 

-Surah Al-Imran ayat 139 

BAGAIMANA HARUS KITA MENGHADAPINYA ? 

" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. " 

-Surah Al-Imran ayat 200 

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', " 

-Surah Al-Baqarah ayat 45 

APA YANG KITA DAPAT DARIPADA SEMUA INI ?

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... " 

-Surah At-Taubah ayat 111 

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ? 

" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. " 

-Surah At-Taubah ayat 129 

TAK DAPAT BERTAHAN LAGI.....

" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. " 

-Surah Yusof ayat 87 


Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah...





BERPADA-PADA DENGAN REZEKI ALLAH

"Kalaulah saya pun berpangkat besar dan bergaji besar seperti dia.Mengapalah hidup saya tidak seberuntung dia. Mengapakah saya tak pandai macam dia.." Demikianlah kita selalu mengeluh mengenangkan nasib sendiri dan mengagumi kelebihan orang lain.

Sebagai orang mukmin, kita dilarang untuk menyesali nasib, apatah untuk menyalahkan atau menghina pemberian Allah. Apalah sangat ujianNYA, kalau hendak dihitung dengan nikmat yang Allah kurniakan, sama ada yang sedar atau tidak, yang pasti tidak mampu dibilang manusia.

Jangan sesekali kesal atau kecewa dengan ciptaan Allah sama ada kita mengalami kecacatan, kekurangan atau sebagainya. Jika kita mengeluh, sedangkan kita sedang menikmati nikmat rahmatNya, bermakna kita tamak dan menutup mata atas nikmat yang telah kita miliki selama ini.

Sebaliknya bersyukurlah dengan apa yang ada. setiap manusia sudah ada bahagian masing-masing yang dikurniakan Allah. daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda yang bermaksud,: Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu." (Riwayat Bukhari)

Dalam apa jua perkara, kita hendaklah bersifat qana'ah dan sentiasa bersyukur di samping berusaha dan bersabar kerana setiap sesuatu itu ada hikmah tersendiri. Haaytilah firman Allah yang bermaksud "..Boleh jadi kamu benci pada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan ingatlah, Allah jualah yang Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui...(al-Baqarah ayat 216) 







*sumber : http://forum.putera.com/tanya/index.php/topic/76331-hadapilah-musibah-dan-ujian-dari-allah-dengan-sumber-al-quran/




peringatan untuk diri sendiri juga..=)



2 comments:

adwafarahin said...

tengs ye zimah !

kadang2 lupe ngan nikmat yg allah bg,
asyik nk ngeluh jer

smoga kite beroleh rahmat
aminn

c i n d a l e n a said...

aminn..=)


samela kite..kdg2 mengeluh juga...
sbb tu tak baik mengeluh, tp kdg2 tu xsedar..=(

semoga entri ni memberi ksedaran kpd saya sndri...